Gewest Zuid-Hollandjsn-schaatsen-nl

twitter hvhw2016  facebook hvhw2016  youtube hvhw2016  

See other templatesjsn-schaatsen-nl
Menu
HomeSkatenSkate nieuwsVoorkom Blessures bij Skeeleren

Voorkom Blessures bij Skeeleren

Net als andere sporten is het bij skeeleren belangrijk eens even na te denken hoe je voorkomt dat je geblesseerd raakt.
Prestaties behaal je door in vorm te komen en te blijven. Blessures helpen daar niet bij natuurlijk.

Professioneel vallen en opstaan

Vallen hoort er, helaas, bij. Soms is het niet te voorkomen. Als serieuze sporter moet je daar serieus mee omgaan. Je denkt misschien dat het gaaf/cool/vet is om zonder bescherming over het asfalt te zoeven. Maar is dat wel zo? Wat voor sporter ben je als je onnodig geblesseerd raakt en daardoor een onnodige trainingsachterstand oploopt?

Bescherming en sporten

Als sporter moet je een afweging maken. Je kunt je niet 100% beschermen zonder dat dat ten koste gaat van je sportprestatie of sportplezier. Bijvoorbeeld, soms zit bescherming in de weg. Van andere bescherming heb je eigenlijk helemaal geen last. Je moet dus even slim nadenken.

Verplicht bij KNSB en HVHW

De KNSB kent als enige verplichting de helm. Dat is bij HVHW ook  zo bij de senioren. Wij vinden dat echter te mager. We willen iedereen dringend aanraden de juiste bescherming te dragen. Stel jezelf de vraag waarom je het niet zou doen.

Voor de jeugd bij HVHW zijn naast de helm ook pols-, kniebeschermers verplicht. Elleboogbeschermers worden zeer aanbevolen. Een valpartijtje is op deze manier niet erg en dan blijft het leuk voor iedereen.

Niet goed beschermd = niet meedoen!

Helm

Een helm is verplicht bij alle skeeleractiveiten. Zonder helm mag je niet meedoen aan welke skeeleractiviteit dan ook. Een goede helm heeft een TüV keurmerk en CE keurmerk. Een fietshelm voldoet prima. De prijs van een helm zegt niets over de veiligheid. De prijs wordt vaak bepaald door het comfort, denk aan meer luchtgaten en minder gewicht. Een dure helm is dus niet per se beter dan een goedkope. helm

Een helm moet niet alleen goed passen (maat) maar ook goed afgesteld zijn. De bandjes moeten onder de kin gesloten zijn. Niet al te strak maar zeker niet te ruim! Hij mag niet van voor naar achter over het hoofd bewogen kunnen worden. Als je op je achterhoofd valt zou hij anders naar voren kunnen schuiven waardoor hij geen enkele bescherming biedt. Is je helm een keer onzacht in aanraking met het asfalt gekomen (val op fiets of met skaten)? Vervang hem dan! Er kunnen kleine of omzichtbare scheuren in het beschermingsmateriaal zitten waardoor hij bij een volgende val spontaan kan breken.

Vraag eventueel je trainer of je helm goed is en goed zit.

 

Polsbeschermers of handschoenen

polsbeschermerBij een val val je instinctief op je handen. Een polsbeschermer beschermt je handen goed omdat er een harde plaat over je hand en pols loopt. Het beschermt dus niet alleen tegen schaafwonden maar helpt ook tegen botbreuk van pols en onderarm.

handschoenenKun of wil je geen polsbeschermers dragen, draag dan in ieder geval wielerhandschoenen. Deze beschermen je in ieder geval tegen schaafwonden.
Er bestaan ook handschoenen met kleine harde beschermstukken in het handgedeelte.

Er is geen enkele reden om je handen en polsen onbeschermd te laten.

Kniebeschermers

knieDe meeste kniebeschermers hebben een harde schaal. Deze beschermen je knie-en tegen de klap van het neerkomen en tegen schaafwonden. Zeker voor de jeugdigen is dit type kniebeschermers erg geschikt.

Kniebeschermers met harde schaal zijn eigenlijk overal te verkrijgen. Elke sportzaak heeft ze. Zorg ervoor dat ze passen en bij een val niet af kunnen glijden.

kevlar-knieSommigen vinden harde kniebeschermers niet lekker zitten. Voor hen bestaan er kniebeschermers zonder schaal. Deze bevatten kevlar of een andere kunstvezel. Deze beschermen dus niet tegen de klap, maar wel tegen schaafwonden of diepere wonden door schaven.

Elleboogbeschermers

Voor elleboogbeschermers geldt hetzelfde als voor kniebeschermers.

Regels

regelsZorg dat je de regels kent. Hou je aan de regels op de baan en luister naar de aanwijzingen van de trainer.

Wegdek

Het grootste risico bij skaten komt voort uit het vallen. Een takje, steentje of gat brengt je al snel uit evenwicht. Let daarom op het wegdek. Van belang is dat de conditie van het wegdek van te voren zo veel mogelijk verkend en gekend is. Als je weet waar een rare scheur of bult in de weg zit dan is de kans dat je erover valt al weer een stuk kleiner. Als rijder kan je een parcour vooraf voorzichtig verkennen. Waarschuw je collega-rijders op bekende oneffenheden of afwijkende wegsituaties te wijzen. Als er troep op de baan ligt, ruim het dan op of markeer het (bijv. met een pilon).

bezemenWaar mogelijk dienen oneffenheden zoveel als mogelijk weggehaald te worden. Ook bij ons zijn bezems etc aanwezig (onder het starthok) waarmee takjes, steentjes etc voorafgaand aan een training of wedstrijd van de baan verwijderd kunnen worden
Denk daarbij niet alleen aan jezelf, maar doe het ook voor de anderen op de baan. Neem je verantwoordelijkheid!

Skeelervaardigheid

Inlineskate1Hoe beter je je voelt op de skates hoe makkelijker je reageert op onverwachte situaties.
Vooral schaatsers zijn in staat hoge snelheden te ontwikkelen zonder dat ze daarbij de andere benodigde skeelervaardigheden hebben. Denk daarbij aan remmen, bochten etc...
Probeer eens wat, doe eens gek en voel je soepel en vertrouwd op je skeelers.

Hoe meer ‘truuks’ je kan hoe beter je reageert op onverwachte situaties.

Nu is beheersing van de skatetechniek in algemene zin natuurlijk een goede preventieve maatregel maar die moet je natuurlijk eerst leren. Vandaar dat aan twee specifieke technieken in het begin veel aandacht besteed wordt:
1. Hoe kan je remmen?
2. En hoe moet je vallen (gebruikmaken van je pols- en kniebeschermers).

Materiaal

skeelertoolAls preventieve maatregelcategorie dient er zeker gekeken te worden naar het materiaal. De conditie van de skate, het onderstel en de wieltjes. Door het trillen van de skate op de weg willen schroefjes en asjes nog al eens lostrillen (verlies wiel, schoen los van onderstel) met alle gevolgen van dien. Lagers kunnen door zand en vuil vastlopen. Wielen slijten asymetrisch door de zijwaartse afzet. Regelmatig keren van de wielen en uiteindelijk tijdig vervangen voorkomt dat je grip verliest. Goed onderhoud en voorafgaand aan het skaten je materiaal nog even nalopen kan veel ellende besparen. Vergeet in dit kader ook niet gereedschap mee te nemen.

Intapen

Voor de beginnende skater is het intapen van gevoelige plekken op de voet een goede preventie om blaren te voorkomen.

Weersomstandigheden

Als het geregend heeft, kan het glad zijn. Houdt hier rekening mee. Maak je slag wat korter bijvoorbeeld. Er zijn speciale regenwielen die je meer grip geven.

Warming up

Warming-up is natuurlijk een van de belangrijkste preventie maatregelen voor het voorkomen van spierscheuringen en overbelasten pezen.

Nadenken!

nadenkenEigenlijk is dit het belangrijkst. Blijf bij alles wat je doet nadenken. Dit mag van iedere sporter verwacht worden. Bedenk bij alle dingen wat de mogelijke gevolgen zijn. Pas je dan aan aan de omstandigheden. Denk aan regen, hoge snelheid, slecht wegdek, overstekend publiek, jonge kinderen etc...

50logohvhw

4 Proeflessen

flyerhvhw2015 small

50 Jaar Agenda

19-02 Flevonice uitje
17-03 Reunie op de uithof
25-03 Mini 11-steden tocht
26-03 CK langebaan
02-04 CK Shorttrack
01-09 CK skaten + BBQ
            Presentatie
            50Jaar boek
23-09 Rondje Texel


logo acs180


westland adviesgroep full

  

Logo BRINKQ 180

 

logo Valk Systemen 180

Redactie Login



banner hvhw 2015
bakkiefietsen-180

Sentijn logo 180px

 

logo-gardien-70

finmaster-logo

 

logo achtergrond wit

logo-interco88

9knots-trans-180

 logo ooms

Langebaan Clubrecords

easy-start-bannerEen nieuw langebaan clubrecord gereden? 

Mail Greet Petri!.
Alle HVHW clubrecords op een rij.

Bekijk clubrecords

Seksuele intimidatie

noc-nsf-100Seksuele intimidatie komt overal voor. Op school, op het werk en helaas ook in de sport. Sportkoepel NOC&NCF heeft een toolkit en veel informatie beschikbaar.

Lees hier meer.

Shorttrack Clubrecords

easy-start-bannerEen nieuw Shorttrack clubrecord gereden?

Mail bert van Lobenstein!.
Alle HVHW clubrecords op een rij.

Bekijk clubrecords